PlzeňDnes.cz
PlzeňDnes.cz » Zpravodajství » Magazín

Pozor křehké: Kdo za případné poškození zásilky odpovídá?

12.01.2024
S oblibou nákupů zboží přes internet se váže i obliba prodeje zboží tímto způsobem. Existuje spousta společností, které nabízí zprostředkování prodeje. Následně je však potřeba zboží odeslat. Nelze opomenout ani situace, kdy si spotřebitel ve 14denní lhůtě nákup rozmyslí a zboží vrátí. Jak zabalit zboží, které může být například křehké, aby nedošlo k jeho poškození? Kdo za případné poškození odpovídá?
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com

Velmi křehké vztahy


Z právního hlediska je běžná objednávka zboží na internetu nejčastěji tvořena dvěma právními vztahy. Kupní smlouvou mezi kupujícím a prodávajícím a smlouvou o přepravě mezi přepravní společností a zpravidla odesílatelem. To má vliv i na otázku, kdo je odpovědný za poškození zásilky při přepravě. "Obecně řečeno, za zásilku odpovídá odesílatel až do jejího předání přepravní společnosti. Poté za ni odpovídá přepravní společnosti až do okamžiku jejího předání příjemci. Jakmile ji příjemce obdrží, je za ni odpovědný on sám," vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. To platí zejména u kupních smluv mezi dvěma fyzickými osobami, zpravidla uzavřených skrze bazary či tzv. "marketplaces" nebo u smluv mezi dvěma podnikateli.

Výjimkou ze zmíněného pravidla je však spotřebitelská koupě. Pokud si zboží zakoupil spotřebitel a prodávající, typicky e-shop, věc odesílá, je prodávající odpovědný za zásilku až do okamžiku jejího doručení spotřebiteli. Tedy ne pouze do okamžiku předání přepravní společnosti, jak tomu bylo v předchozím případě. Této problematice jsme se věnovali již dříve.

Pokud na zásilce vznikla škoda, může reklamaci vůči přepravní společnosti uplatnit pouze osoba, která s přepravní společností uzavřela smlouvu o přepravě. Většinou to bude odesílatel, kdo přepravu objednává. Nemusí tomu však být vždy, přepravu může totiž zajistit i samotný příjemce zásilky. "Pokud kupující po přijetí zásilky zjistí, že mu zásilka dorazila poškozená, nemůže běžně uplatnit reklamaci přímo u přepravní společnosti. Může však reklamovat u prodávajícího, jelikož prodávající s přepravcem uzavřel smlouvu," radí Hekšová.

Balení je věda


Vždy je na odesílateli, aby zásilku vhodně zabalil. To platí jak v případě prodeje zboží, tak v případě jeho vrácení e-shopu, pokud jste například odstoupili od smlouvy. V případě vrácení zboží e-shopu jsou často dostupné pokyny k zabalení zboží. Pokud je spotřebitel dodrží, nebude zpravidla za případné poškození zodpovědný a zodpovědnost přejde na prodejce. Je však potřeba, aby dodržení těchto pokynů nebylo v rozporu se zdravým rozumem - pokud prodávající poskytne pokyny pro vrácení bot, zatímco spotřebitel vrací skleničky, musí mu být jasné, že je potřeba kvalitnější ochrana. I přes pochybení prodávajícího by se tak odpovědnosti zprostit nemohl.

Pokud zásilka nebude vhodně zabalená, přepravce s nejvyšší pravděpodobností nebude odpovědný za případné poškození vzniklé během přepravy. Někteří přepravci nabízejí možnost zaslání zásilky v režimu "křehké", zpravidla za příplatek. Ačkoliv se v takovém případě přepravce zavazuje zacházet se zásilkou se zvýšenou opatrností, pokud byla zásilka nedostatečně zabalena, odpovědnost ponese opět odesílatel. Pokud však na zásilku označení "pozor, křehké" umístil samotný odesílatel, aniž by s přepravcem zvláštní režim sjednal, nemá označení na povinnosti a odpovědnost přepravce žádný vliv. Také se stává, že někteří přepravci přepravu křehkých zásilek rovnou vyloučí ve svých obchodních podmínkách. Pokud i přesto odesílatel zašle předmět, u kterého je větší šance poškození, přepravce bude za odpovědnost ručit v rozsahu běžné zásilky a bude tak opět posuzováno, zda byla zásilka odesílatelem řádně zabalena.

Nabízí se i možnost pojištění zásilky proti rozbití. Opět však platí, že pokud bylo špatně zabaleno, vinu nese odesílatel a ani pojištění mu v tomto nepomůže. "Také je dobré věnovat pozornost podmínkám pojištění, jelikož některá pojištění mají sjednanou spoluúčast odesílatele," uzavírá Eduarda Hekšová.

Zdroj: dTest
Sdílet: Sdílet na Facebooku Sdílet na X

Další články z rubriky Magazín

Jak hrubou kávu si namlít pro určitý typ nápoje?

Káva je nejpopulárnější povzbuzující nápoj na celém světě. Málokdo však tuší, že s sebou zároveň přináší řadu zdravotních benefitů - pomáhá předcházet některým nemocem, působí antioxidačně a zpomaluje stárnutí mozku. Milujete šálek lahodné kávy? Pak ...

Horoskop na únor: Lvi budou plní sebevědomí, Raci budou potřebovat trochu péče a něhy

Únor je měsíc lásky, ale také změn a překvapení. Podívejme se, jak to ovlivní každé znamení. Co vás čeká v lásce, práci, zdraví a financích? Přečtěte ...

10 klíčových prvků šatníku značky TATUUM, které by měla mít v šatníku každá elegantní žena

Šatník každé ženy je její osobní galerií stylu, kde každý prvek hraje klíčovou roli. Dnes vám přiblížíme 10 nezbytných prvků od TATUUM, které by měly ...

Jak mohou chytré telefony Honor zlepšit váš život

V dnešní době lidé věnují stále více pozornosti kvalitě výrobků a služeb. Když lidé zvažují cenu mobilních telefonů, přikládají také velký význam funk ...

Jak zvyšuje telefon Honor efektivitu práce a studia

Jako pokročilý smartphone nabízí telefon Honor výhody výkonu a funkčnosti a významně zvyšuje efektivitu práce a studia díky svým inteligentním funkcím ...





Pondělí 26.2.2024
Plzeňský kraj
Další regiony »






Nastavení cookies | GDPR | O nás, kontakty | Přidat firmu | O regionu | Nabídka našich služeb | Inzerce-Dnes.cz | Práce v ČR | InfoDnes.cz
InfoDnes.cz
Sdružení regionálních portálů

Kraj Vysočina
HavlíčkůvbrodDnes.cz
JihlavaDnes.cz
TřebíčDnes.cz

Liberecký kraj
LiberecDnes.cz

Ústecký kraj
ÚstínadLabemDnes.cz

Plzeňský kraj
PlzeňDnes.cz

Jihočeský kraj
ČeskéBudějoviceDnes.cz

Jihomoravský kraj
BrněnskoDnes.cz

Olomoucký kraj
OlomoucDnes.cz

Zlínský kraj
ZlínDnes.cz

Moravskoslezský kraj
OstravaDnes.cz

Copyright © 1/2009-2024 M+MP spol. s r.o. InfoDnes.cz | Webdesign & webprogramming © PD | RSS InfoDnes